Waarom copywriting onmisbaar is voor elke ondernemer

Waarom copywriting onmisbaar is voor elke ondernemer

Wil je succesvoller worden als ondernemer? Verdiep je in copywriting. Iedereen kan het leren en met deze 3 tips maak je een vliegende start.

Je producten zijn goed. Je prijs is goed. En je bent tot op het bot gemotiveerd om een succes van je bedrijf te maken. Toch lukt het maar niet en blijft het sappelen, ondanks alle goede bedoelingen.

Je verkoopt natuurlijk wel wat en krijgt links en rechts opdrachten. Maar niet zoveel als je zou willen en het geld vliegt er ook uit.

Waarom ben je niet succesvoller? 

Wil je meer verkopen, dan moet je beter leren verkopen. Zo simpel is het.

Tenminste, op papier, want succesvol verkopen gaat niet vanzelf. En dan steken wij mensen ook nog eens volstrekt onlogisch in in elkaar. Zo nemen we beslissingen voor 95% op gevoel. Pas daarna zoeken we een rationele bevestiging, zoals: “Omdat ik het waard ben.”

Wil jij succesvoller ondernemen? Leer dan copywriting 

Als copywriter:

  • Verkoop je met woorden.
  • Lok je een emotionele reactie uit.
  • Overtuig je mensen om zaken met je te doen.

Dat levert extra opdrachten, omzet en winst op. Klinkt goed toch? Daarom krijg je in dit artikel 7 reden + 3 ijzersterke tips om direct met copywriting aan de slag te gaan

Liever kijken dan lezen? Bekijk de video-versie van dit artikel.


1. Met copywriting verleid je klanten

Copywriting is een onmisbare vaardigheid voor elke ondernemer. Of je nu goed kunt schrijven of niet. Dit zijn 7 redenen waarom.

Mensen volgen geen instructies en laten zich leiden door emoties. Je zult ze daarom moeten verleiden en overtuigen. Dat is precies wat je doet met copywriting.

Je onderzoekt wat klanten belangrijk vinden, welke voordelen jouw oplossing biedt en wat hen weerhoudt van kopen. Giet je dit in een aantrekkelijk verhaal dan maak je van passanten klanten.

2. Met copywriting weet je precies wie je wilt bereiken

Alles aan iedereen verkopen werkt niet. Je schiet met hagel en mist meer dan je raakt. Bij copywriting denk je vooraf goed na over wie je wilt bereiken. De antwoorden op 2 vragen zijn daarbij onmisbaar:

» Waarom is mijn product geschikt voor groep X, Y of Z?
Denk aan locatie, opleidingsniveau of leeftijd.

» Wat willen ze bereiken of hoe willen ze zich voelen?

Met de antwoorden op deze vragen weet je precies wie je wilt bereiken. Vervolgens is het zaak om een overtuigende boodschap te formuleren. 

Beantwoord deze vragen voor je een letter op papier zet
De voorbereiding is onmisbaar bij het bepalen van een overtuigend en onderscheidend verhaal. Beantwoord daarom deze vragen voor je een letter op papier zet.

Motivatie
Wat drijft je bezoekers? Wat willen ze bereiken?

Voorkennis
Wat weten ze al over het probleem, mogelijke oplossingen en jouw producten en diensten? Met andere woorden: moet je veel uitleggen of juist niet?

Waardepropositie
Hoe maak jij het leven van je lezer leuker? Wat krijgen ze als ze met jou in zee gaan? Wat krijgt een klant voor zijn geld?

Voordelen
Wat zijn de voordelen van jouw oplossing? Ben je beter, sneller, completer?

Pijnen / verlangens
Wat wil een koper écht overkomen of bereiken? Spiegel dat voor.

Barrières / weerstanden
Wat weerhoudt klanten van ‘kopen’? Waarom kiezen ze voor een ander? En wat kun je benadrukken om dat te veranderen?

Sociaal bewijs
Hoe kun je aantonen dat jouw oplossing echt werkt?

Aanmoedigingen
Hoe kun je twijfelaars het laatste zetje geven om voor jou te kiezen?

Download dit artikel als handige PDF en krijg gratis schrijftips in je inbox.

3. Met copywriting neem je weerstanden weg

Er zijn talloze redenen waarom mensen niet bij je kopen. Je kunt ze globaal onderverdelen in een van deze categorieën:

  • Ze geloven je niet, of geloven niet dat het werkt in hun situatie.
  • Je boodschap is niet duidelijk en/of zichtbaar.
  • Lezers verlangen onvoldoende naar je oplossing.
  • Ze vertrouwen je niet.

Met copywriting slecht je ‘koop-barrieres’, zodat lezers wél tot aanschaf overgaan. En dat brengt ons meteen bij het volgende punt. 

Copywriting quote

4. Met copywriting verkoop je meer

Het zijn zelden de beste producten en diensten die het meeste verkopen. Heb je voor de aardigheid wel eens blikje Red Bull gedronken? Ik bedoel maar...

Marketing is ongelooflijk belangrijk en slimme bedrijven weten dat als geen ander. Ook al is hun aanbod minder, als je het goed onder de aandacht brengt verkoopt het. Dat kun je stom en oneerlijk vinden, maar zo werkt het in de wereld.

Schrale troost: als je uitstekende producten of diensten levert, dan is marketing een stuk makkelijker. En kost het veel minder moeite om potentiële klanten te overtuigen. Je hoeft niet te spelen dat je goed bent, je bent het écht.

Bepaal je -ste en draag hem consequent uit
Je wilt waarschijnlijk niet het goedkoopste zijn, maar hoe kun je je wel onderscheiden? Auteur en contentmarkteer Cor Hospes heeft hier een handig handvat voor verzonnen, genaamd de -ste.

Wat is jouw -ste? Ben je het:

» Makkelijkste
» Eenvoudigste
» Efficiëntste
» Kleinste
» Snelste
» Mooiste
» Toegankelijkste
» Waardevolste
» Duurzaamste
» Beste
» Meest geteste
» Innovatiefste
» Brutaalste

Of iets anders? Plak deze kwalificatie op je al je uitingen en maak hem waar.
Dan weten lezers precies wat ze aan je hebben.

5. Copywriting kun je op talloze terreinen inzetten

Een copywriter is van oudsher een verkoper achter een toetsenbord. Copywriters werkten vroeger vooral voor reclamebureaus, maar dankzij inzetten kun je het tegenwoordig overal inzetten. Word je goed in copywriting, dan kun je de vaardigheid overal inzetten. Bijvoorbeeld in:

  • Nieuwsbrieven
  • Blogs
  • SEO-schrijven
  • Presentaties
  • Netwerkbijeenkomsten
  • Social media-updates
  • Webinars etc

Copywriting zorgt bovendien voor een andere mindset. Je kijkt voortdurend naar de voordelen van jouw oplossing voor potentiële klanten. En analyseert wat ze weerhoudt van kopen. Met de informatie scherp je je verkoopverhaal continu aan en groei je als ondernemen. Je bent én je verkoopt het goed.

6. copywriting-skills gebruik je dagelijks

Als je erop let blijkt alles verkopen te zijn. Je moet mensen natuurlijk niets aansmeren, maar als ondernemen kom je constant in contact met anderen. Je copywriting-mindset helpt je kansen te zien en te benutten. En extra opdrachten binnen te halen, door de juiste dingen te zeggen of juist achterwege te laten. Daar heb je elke dag plezier van. 

Bepaal de voordelen van je oplossing
Niemand is geïnteresseerd in specificaties en eigenschappen. Een motor met zoveel vermogen of een stofzuiger met een snoer van 10 meter? Het zal allemaal wel. Dat verandert als je ze wijst op de voordelen die dit biedt. Want verkopen doe je met voordelen.

Mensen willen:

» geen parasol, maar schaduw.
» geen boormachine, maar een gat in de muur.
» geen winterbanden, maar een veilige wintersportvakantie.

Bedenk en benoem voordelen bij je producten en diensten en lezers worden enthousiast.

7. Als copywriter hoef je niet fantastisch te kunnen schrijven

Copywriting is zowel een vaardigheid als een talent. Het is een voordeel als je aardig kunt schrijven, maar het is geen vereiste. Verkoper zijn ook niet allemaal even goed gebekt. Dit kan zelfs een nadeel zijn, want mensen vinden je dan misschien een gladde prater.

Bij copywriting is het belangrijkste dat je resoneert bij je ideale klanten, een emotionele reactie uitlokt en overtuigt. Dit zijn allemaal dingen die je kunt leren en verbeteren, door het vaak te doen.

question

Copywriting zelf doen of uitbesteden?

Copywriters werken van oudsher bij reclamebureaus en schrijven advertentieteksten. Dankzij internet is dat veranderd, want iedereen kan overal publiceren. Dat wil niet zeggen dat iedereen er even goed in is.

Je kunt zelf teksten schrijven of het uitbesteden. Het mooie van copywriting is dat je geen natuurtalent hoeft te zijn. Met de juiste voorbereiding, geduld en doorzettingsvermogen kun je een prima verkoopverhaal formuleren.

Een nadeel van zelf schrijven is dat het veel tijd kost. En dat je niet zo ervaren bent als iemand die het dagelijks doet. Maar dan nog is copywriting te belangrijk voor je bedrijf om te negeren.

Overtuigen en verleiden komt van pas in alle facetten van je bedrijf. Van offertes tot social media en van netwerkborrel tot nieuwsbrief. Verdiep je daarom in copywriting en je hebt er een leven lang plezier van.

Copywriting te belangrijk om te negeren

Of je nu schrijft voor jezelf, opdrachtgevers of het uitbesteedt, copywriting is te belangrijk om te negeren. Een succesvolle onderneming begint met een ijzersterk verhaal, dat je met verve uitdraagt. 


Copywriting leert je hoe je meer en beter verkoopt met woorden. Combineer het met ijzersterke producten en diensten en niets staat je succes meer in de weg.  

Deze schrijfblunders kosten je nu omzet

Download het gratis e-book en ontdek hoe je ze eenvoudig voorkomt.