De 15 beste wervende schrijftips ooit

By Rutger Steenbergen | Copywriting

feb 08
Dit zijn de beste schrijftips ooit

Wat is je allerbeste wervende schrijftip? Ik vroeg het aan 15 succesvolle en ervaren tekstschrijvers. Laat je inspireren door hun antwoorden.  

More...

Roy Ishak
Freelance SEO-specialist & SEO-tekstschrijver

Ontwikkel 4 schrijfstijlen

Als copywriter schrijf je vanuit je lezer. Dat weet je. Wil je je schrijfstijl echter naar een hoger niveau tillen? Leer dan schrijven vanuit verschillende lezers. Je hebt 4 soorten. Lezers die vooral geïnteresseerd zijn in resultaten, details, zichzelf en anderen.

Stel, je schrijft voor de fictieve mondhygiënistenpraktijk C. Ariës (flauw, I know ;-). Dan communiceer je zo naar verschillende persoonlijkheidstypen:

  • “Uw behandeling duurt 45 minuten en kost € 65,-.”
  • “Uw mondhygiënist verwijdert tandsteen, geeft fluoride tegen gaatjes en polijst uw gebit.”
  • “U krijgt stralende, parelwitte tanden die u nóg aantrekkelijker maken voor vrouwen.”
  • “Chris is een fijn mens. Hij luistert, is begripvol en neemt de tijd voor uw gebitsreiniging.”

Zie je het verschil? Zo ja, hartstikke goed.

Waarom wil je je pennenvruchten eigenlijk afstemmen op persoonlijkheidstypen? Of: waarom wil je 4 schrijfstijlen ontwikkelen? Twee redenen.

Eén: je onderscheidt jezelf, aangezien praktisch alle copywriters alleen hun eigen schrijfstijl hanteren. Wat volkomen logisch is, overigens.

En twee: je communiceert in de voorkeursstijl van je lezer. Je spreekt zijn taal. Hierdoor zijn je teksten begrijpelijker, boeiender en bovenal: overtuigender dan ooit.


Download dit artikel als handige PDF en krijg gratis tips in je inbox.

Kim Nelissen 
Zelfstandig ondernemer, Tekstbureau KimTikt

Zet je ego opzij

Een potentiële klant is helemaal niet geïnteresseerd in jou. Hij wil alleen horen dat jij zijn probleem gaat oplossen. Zet je ego opzij en schrijf dus niet over jezelf, maar over jouw potentiële klant. Wat is zijn probleem en hoe ga jij dat oplossen. Eigenlijk heel simpel dus dat klanten werven;-). 


Michiel Brand van Tekstmeester

Michiel Brand 
Michiel Brand, SEO-specialist en copywriter, TekstMeester

Er is altijd wel iets wat jou onderscheidt

​Probeer zo uniek mogelijk te zijn in wat je schrijft en hoe je het schrijft. Het merendeel van de websites komt niet verder dan 13-in-een-dozijn-marketingpraat. Doe jij dat ook? Dan valt je lezer al na 2 zinnen in slaap, want dat heeft ie bij alle concurrenten ook al gelezen.

Probeer in je inhoud zo uniek/origineel mogelijk te zijn. Er is altijd wel iets wat jou onderscheidt van de rest. Zoom daar op in en benadruk het waar je maar kunt.

Ook hoe je het opschrijft is van belang. Verval je in clichés, dan prikkel je de lezer niet. Schrijf in plaats daarvan in een eigen, persoonlijke toon die je ook gebruikt als je praat.

Zet af en toe een scherp zinnetje neer om je lezer te prikkelen of nieuwsgierig te maken om verder te lezen. En gebruik metaforen/storytelling waar dat passend is, om je verhaal aantrekkelijker te maken.

Blijf daarbij overigens ook altijd bij de waarheid en ga geen dingen op zitten kloppen om maar overtuigender over te komen. Daar prikt een lezer zo doorheen en het kan uiteindelijk vooral tegen je gaan werken. Schrijf alleen dingen op die je ook echt waar kunt maken!


Arjan Jonker

Arjan Jonker 
Arjan Jonker, SEO-tekstschrijver bij Waardevolle Webteksten

Je website is geen boek

​Gebruik de kracht van herhaling. Want je website is geen boek, dat bezoekers uitlezen. Niemand heeft daar tijd voor – laat staan zin in. Bezoekers klikken lukraak rond, op zoek naar dé oplossing voor hun probleem.

Zorg dat je sterkste argumenten en meest onderscheidende USP’s niet te missen zijn. Dus herhaal die. Het liefst op iedere pagina.


Ben Sharp van Blogtrommel

Ben Sharp
Blogger en oprichter van Blogtrommel

Leg je innerlijke criticaster het zwijgen op

Mijn ultieme schrijftip: leg je innerlijke criticaster zonder pardon het zwijgen op! Ga je zitten schrijven, probeer dan niet na elke halve zin meteen correcties aan te brengen. Schrijf liever vrijuit, zet de strekking van je betoog meteen op papier. 

Pas als dat gebeurd is kan je je bekommeren om "bijkomstigheden" als structuur en stijl, de woordkeuze, schrijffouten, grammaticale blunders, enzovoort...

Zie het schrijven en het corrigeren van je tekst echt als twee verschillende activiteiten! Niet alleen kost het schrijven van een artikel minder tijd, waarschijnlijk leest het nog een stuk aangenamer!


Joyce Kooijman

Joyce Kooijman 
Businesscoach bij Joyce Kooijman Businesscoaching

Zet de toon met een onverwacht woord

Gebruik een onverwacht woord in je titel. Dat kan een zelfbedacht woord zijn of een woord dat gewoon niet zo vaak wordt gebruikt in jouw branche.

Zo gebruikte ik in mijn blogtitels o.a. de woorden Partypooper, Brainpicker, Escaperoom en Anti-focusmethode. Woorden die stuk voor stuk knallen en doordat het niet voor de hand ligt dat een businesscoach schrijft over een Partypooper, gaan mensen het uit nieuwsgierigheid lezen. En nog belangrijker: je zet meteen de toon dat er een originele blog aan zit te komen.


Dimitri Lambermont

Dimitri Lambermont
Content specialist en strategisch copywriter

Vermoei je lezer niet


Lenneke Manschot

Lenneke Manschot 
Freelance tekstschrijver en blogger bij freelennse

Geef jezelf bloot

​Maak het persoonlijk. Zowel vanuit jezelf (of door je bedrijf, als je een bedrijf bent met meerdere werknemers persoonlijke kenmerken mee te geven) als naar je lezer toe.

Ik probeer altijd veel van mezelf bloot te geven in teksten, omdat ik daar een gunfactor mee creëer.

Door echt naar je lezer te kijken en te weten wat hem of haar raakt, welk woordgrapje daar precies bij past en te snappen wat écht het probleem of de wens/behoefte is, heb je de potentiële klant zo in je zak.


Ruitger Steenbergen van SEO Zwolle

Rutger Steenbergen 
Oprichter van SEO Zwolle en CopyKing

Benadruk wat de meeste mensen doen

Mensen zijn kuddedieren. Niet weerloos, maar ze doen vooral wat de meeste anderen doen.

Kijkt iedereen naar de Luizenmoeder? Dan kijk jij ook. Zijn Uggs in de mode? Dan zie je ze opeens overal. En gaan we met zijn allen op vakantie naar Turkije? Dan zijn die reizen opeens niet meer aan te slepen. Maak van dit principe gebruik in je teksten

Sociaal bewijs zorgt voor extra klanten en beïnvloedt gedrag. Benadruk in je teksten wat de meeste mensen doen die op je lezer lijken. Dat kan met een eenvoudig bijzinnetje, bijvoorbeeld in een hotel. "Hergebruik je handdoek. De meeste gasten doen dit minstens 1 keer." Het zorgde tijdens een experiment voor een toename van 26%.

Booking.com gebruikt voortdurend sociaal bewijs. Met kreten als: 

  • Erg gewild
  • De afgelopen 24 uur 39 keer geboekt
  • Net gemist! Uw data zijn populair - we hebben hier geen kamers meer! Hieronder zijn andere opties.

Wil je meer verkopen met je teksten? Benadruk dan wat de meeste mensen doen. En bewijs het. Bijvoorbeeld met testimonials, praktijkcases, logo's van prestigieuze opdrachtgevers en onderzoekresultaten.

"Al 4 miljoen mensen gebruiken onze app," schrijft de ING op zijn downloadpagina. Dan wil je als lezer niet achterblijven. 


Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma 
Charlotte Meindersma, jurist, Charlotte's Law

Kijk waar je doelgroep het al over heeft

Schrijf over een onderwerp, waar je doelgroep op social media al over praat. Geef er je eigen draai aan en geef waarde, zoals een tip, instructie of inspiratie.


Arjan Yspeert

Arjan Yspeert 
Freelance Marketing and Strategy Consultant

Schrijf zoals je praat

Als je een overtuigend bedoelde blogpost schrijft, doe dit dan pratend. Vanuit jezelf alsof je met 1 andere persoon spreekt.

Dus niet: De app wordt steeds vaker gebruikt door logistieke dienstverleners." 

Maar: "Onze app wordt steeds vaker gebruikt door truckers zoals jij." 


Franklin Neuteboom

Franklin Neuteboom 
Copycoach | Communicatieadviseur

Praat met dezelfde stem

Schrijf je namens een organisatie? Dan wil je natuurlijk herkenbaar en consistent communiceren. Stem je tone-of-voice daarom altijd af met je collega's. Nog beter: vraag een expert om voor jullie een schrijfstijlgids te ontwikkelen. 


Dave Lorrez

Dave Lorrez 
SEO-specialist, online marketeer en oprichter van E-Tail

Begin bij Google

Een van de weinige manieren om voor een constante stroom van verkeer naar je gepubliceerde artikels te zorgen is via zoekmachine verkeer. Google dus 😊.

Mensen beginnen hun zoektocht door het typen of spreken van bepaalde zoekwoord combinaties. Gebruik de ‘verkeerde’ of totaal geen van die combinaties en het artikel dat je bloed, zweet en tranen heeft gekost eindigt hoe dan ook op het content kerkhof.

Stel dat je een artikel wilt schrijven dat gerelateerd is aan het onderwerp stress en je titel luidt:

5 Relaxoefeningen om te rust te komen

Dan heb je duidelijk geen zoekwoord onderzoekje gedaan want anders ging je gelijk gezien hebben dat er net ‘ietsje meer’ mensen zoeken op ontspanningsoefeningen:

Zoekwoordenonderzoek voor SEO

Best kijk je ook altijd even of er interessante sub-onderwerpen zijn te vinden. Je kan dat via een tool doen (KWFinder in dit voorbeeld):

Zoekwoordenonderzoek voor SEO

Of indien je geen toegang hebt tot een tool kan je ook de suggesties van Google gebruiken:

Zoekwoorden vinden in Google

Het geeft je niet alleen ideeën om sub topics voor je artikel te vinden maar ook de kans om het onderwerp uit te breiden met meerdere pagina’s, en dus ook meer kans te maken om organisch verkeer aan te trekken.

Nerdy tip: pas je taalinstellingen aan in Google en zoek even in het Engels:

Keyword Research voor SEO

De kans is groot dat Google een “People also ask” box toont. Voor elke klik dat je uitvoert op een vraag komen er 2 nieuwe bij en kan je soms makkelijk +100 vragen te zien krijgen na wat klikwerk 😉

Answer box in Google

Conclusie. Een basis zoekwoord onderzoek zal je misschien 10 extra minuten kosten maar de return die je kan krijgen is het meer dan waard.


Elja Daae

Elja Daae 
Elja Daae, social media trainer en auteur van Super Social

Schrijf iedere dag 

Mensen vergeten wel eens dat schrijven iets is dat je kunt oefenen, net als voetbal, tennis en schaken. Hoe vaker je het doet, hoe beter je wordt.

Mijn beste tip is daarom: ga iedere dag schrijven in het openbaar. Schrijf iedere dag op Twitter, Facebook, LinkedIn of Instagram of op je blog. Je zult zien: je wordt vanzelf beter!


Christian Slagter

Christian Slagter-Koster 
Oprichter en eigenaar van Slagter Media

Betrek je eigen leven 

Betrek je lezer direct in je verhaal door het persoonlijk te maken. Mensen hebben weinig geduld en lezen graag over anderen. Je boeit ze en laat zien wie je bent en wat je onderscheidt.

Mijn columns voor het belegggersmagazine Beleggers Belangen zijn hier een goed voorbeeld van. Ik koppel alledaagse zaken - waar iedereen zich in herkent - aan beleggingsideeën en -tips. Zo wordt het herkenbaar en waardevol. 


Download dit artikel als handige PDF en krijg gratis tips in je inbox.

Follow

About the Author

Ik ben Rutger Steenbergen: tekstschrijver, trainer, auteur van 2 succesvolle managementboeken en ervaren online marketeer. Wat mij drijft is je zo goed mogelijk verder helpen. Jouw succes geeft mij energie en daar worden we allebei blij van. Een goede deal, toch?

Leave a Comment:

(2) comments

Leo Hazenoot 11th februari 2019

Hallo Rutger,
Heb je ook een tarieflijst voor het schrijven van website en mailing teksten?

mvg Leo Hazenoot

Reply
    Rutger Steenbergen 11th februari 2019

    Dag Leo,

    Ik werk altijd met projectprijzen. Dat komt de kwaliteit ten goede en dan doen we het echt ‘samen’. Mail me maar (rutger@freelanceschrijven.nl) en dan kunnen we overleggen.

    Groet,

    Rutger

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: